3 artikelen uit het clubblad van Mei 2020
Terug naar overzicht | |
Het effect van Antioxin SBT op hop creep |
mei 2020 |
Door: Jacques Bertens | |
Het effect van Antioxin SBT op hop creep Het hop creep verschijnsel is iets dat mij bezighoudt. Als liefhebber van gekoudhopte bieren vind ik het erg vervelend dat veel van mijn zelfgebrouwen bieren last krijgen van een veel te hoog koolzuurgehalte na een paar weken. Het verschijnsel wordt veroorzaakt door zetmeelsplitsende enzymen die in hop zitten. Dat is iets wat al een hele tijd bekend is maar volledig in de vergetelheid is geraakt. Niet alleen mout heeft deze enzymen maar ook hop! De hoeveelheid is gering maar wel voldoende om na verloop van tijd steeds meer dextrinen die normaal onvergistbaar zijn af te breken tot kleine suikers die de gist wel kan vergisten. Doordat wij bieren brouwen met hergisting op de fles is dit een probleem voor ons. De suikers die in de fles worden vrijgemaakt worden door de gist verbruikt met als gevolg dat het bier erg veel koolzuur bevat.Niet zo vreemd dat ik op zoek gegaan ben naar methoden die het effect van hop creep kunnen verkleinen. Aromagrens Opzet test De flessen zijn genummerd van 1 tot en met 6 Na zo’n 16 uur was het eerste teken dat de vergisting gestart was in fles 1. Verloop vergisting
Het resultaat van het tussentijdse testje was dat 0,5 gram Antioxin SBT opgelost in 50 ml water een pH geeft van 3.07. Dat is behoorlijk laag. Ik heb trouwens ook meteen gekeken naar de pH-waarde van opgelost Brewtan B. Een oplossing van 0,5 g Brewtan B in 50 ml water geeft een pH van 4,92. Dat is een waarde die de vergisting niet in de weg zit. Drie weken na de start van de test heb ik deze beëindigd. Ik heb met mijn digitale refractometer de dichtheid bepaald en omgerekend naar SG. Verder heb ik de pH van het bier in de flessen bepaald en de bieren geproefd. Hieronder vind je de pH-waarden, de Brix-waarden, de omgerekende SG-waarden en schijnbare vergistingsgraden (SVG) van de bieren De bieren zijn door mij ook geproefd. Conclusies Het lijkt erop dat een kleine hoeveelheid Antioxin SBT het effect van hop creep vermindert. Jacques Bertens |
|
Terug naar overzicht |
Brood met bierbostel |
mei 2020 |
Door: Frits Haen | |
BROOD MET BIERBOSTEL Wanneer de maisch en het koken klaar zijn en je wort zich vermengt met je gist in het gistvat, wat moet je dan doen met de bostel die overblijft van het maischen? Gooi ze niet zomaar weg! Er is een leuk en heerlijk gebruik van bostel dat wordt gebruikt door vele thuisbrouwers in het hele land, en dat is van je bostel een zelfgebakken brood te maken.
Dus de volgende keer dat je klaar bent met het maken van bier en je niet al die bostel weg wilt gooien. Zet de oven aan en probeer een brood te maken om te zien hoe het afloopt! Ingrediënten voor bierbrood:
Bron: Zymurgy, vertaald en bewerkt door Frits Haen |
|
Terug naar overzicht |
Kristalmout of Caramelmout |
mei 2020 |
Door: Frits Haen | |
IS HET KRISTALMOUT OF CARAMELMOUT? Amateurbrouwers worden vaak verward door de termen kristal en caramelmout en zijn soms onzeker of deze in wezen hetzelfde zijn en onderling uitwisselbaar kunnen worden gebruikt, of dat het heel verschillende mouten zijn. Gedeeltelijk komt dit door het feit dat kristal- en caramelmouten in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn en dat afzonderlijke producten van de ene mouter mogelijk niet identiek zijn aan die van een andere producent. Het eerste punt in deze discussie is het feit dat dit geroosterde mouten zijn en dat het roosteren op een specifieke manier wordt uitgevoerd (er zijn uitzonderingen zoals we later zullen bespreken). Kristalmout kwam eerst en ontstond in Engeland, ergens rond 1880. Het roosterproces om zwarte mout te produceren was in gebruik sinds 1817, toen een man met de naam Daniel Wheeler een patent op de procedure kreeg. Zwarte mout werd veel gebruikt om bruine mout te vervangen bij het brouwen van porters, maar het drinken van porters daalde in de 19e eeuw toen het publiek de smaak voor pale ales ontwikkelde. Tegelijkertijd daalde het soortelijk gewicht (en dus het alcoholgehalte) ook in Groot-Brittannië, wat ertoe leidde dat brouwers lichtere en minder smaakvolle bieren produceerden. Deze trend werd verder versterkt in 1880 toen een nieuwe wet werd geïntroduceerd die brouwers toestond om wat basismout te vervangen door suiker. Mouttechnieken verbeterden aanzienlijk in dezelfde periode en mouters leerden kristalmouten te produceren met verschillende niveaus van kleur en smaak en geschiktheid voor gebruik in het hele scala van Britse bierstijlen (inclusief lichtgekleurde lagers). Een gevolg hiervan is een groot deel van de verwarring over het verschil tussen kristal en caramelmout. Want er was een heropleving van het thuisbrouwen in Groot-Brittannië in de jaren zestig, en de moutextractproducenten van het land zagen de kans snel in en ontwikkelden producten die geschikt zijn voor thuisbrouwen. Nadat ze daar een basis hadden gevestigd, waren ze in een goede positie om uit te breiden naar de Amerikaanse thuisbrouwmarkt toen de hobby in 1978 werd gelegaliseerd en populair begon te worden. En dat bracht ook populariteit voor Britse kristalmout, omdat het gemakkelijk was om een beetje extra toe te voegen aan een extractrecept door wat kristalmout aan het brouwsel toe te voegen. Dit overschaduwde in eerste instantie vergelijkbare Amerikaanse producten omdat deze bekend stonden als caramelmouten, niet als kristal. Maar al snel kwamen deze caramelmouten beschikbaar voor thuisbrouwers, van wie velen leken te hebben gedacht: "Als ze caramelmouten worden genoemd, moeten ze anders zijn dan Britse kristalproducten." Verschillende processen Welke mout is welke? De mouter kan het niveau van caramelisatie en de kleur van caramel / kristalmout regelen door de verwarmingstijd en temperatuur van de suikerhoudende korrel te variëren. Daarom bieden de meeste mouters een reeks van deze mouten aan, met toenemende caramelniveaus en een toenemende kleur van licht goud tot een donker roodbruine tint, vergezeld van toenemende smaakintensiteit. Het moet duidelijk zijn dat deze mouten allemaal in afzonderlijke partijen worden geproduceerd, en op een veel kleinere schaal dan die voor gewone lichte mouten. In zekere zin zijn mout van kristal / caramel een "ambachtelijk" product. Wanneer je je herinnert dat het hele moutproces begint met een natuurlijk product, gerst, dat van jaar tot jaar en van groeiplaats tot groeiplaats varieert, zul je begrijpen dat het produceren van mout van constante kwaliteit geen gemakkelijke taak is. Dat komt omdat, hoewel het eestproces maximaal vier uur duurt, de carameliseringsfase van het proces vrij snel is en alleen plaatsvindt tijdens de laatste 15-20 minuten van de procedure. De groene mout die wordt gebruikt voor de productie van kristal / caramel is niet geroosterd en kan verder ontkiemen, afhankelijk van hoe lang het voor het eesten staat, en nog verdere variaties toevoegen. De mate van caramelisatie wordt daarom geregeld door een ervaren eester op basis van smaak- en kleurvergelijking met standaardmonsters. Het eindproduct wordt door verschillende wetenschappelijke tests op consistentie en kleur gecontroleerd, maar het duurt te lang voordat ze zijn voltooid voordat ze in de snelle fase van het proces kunnen worden gebruikt. Elke batch is een beetje anders, elk met de hand geproduceerd en afhankelijk van de vaardigheid van de eester in het maken van een consistent product met een steeds veranderend ruw ingrediënt. Wij brouwers beschouwen de kwaliteit van kristal / caramelmouten vaak als vanzelfsprekend en reflecteren niet genoeg over de vaardigheden en wetenschap die nodig zijn om ze te produceren. Aan de andere kant kan de term caramelmout ook verwijzen naar in een eest gedroogde mout in plaats van geroosterd. Deze mouten zijn behandeld bij veel lagere temperaturen dan die van kristalmouten evenals meer variabele temperaturen vanwege een groter oppervlak. Vanwege de locatie van graan in de eest en de temperatuur van de eest creëert dit een mengsel van mout, sommige met het glazige, gecarameliseerde centrum typisch voor caramelmout, maar sommige met het moutige, melige karakter dat typisch is voor hooggedroogd mout. De bovenste lagen graan worden onderworpen aan snel drogen onder vocht- en temperatuuromstandigheden waardoor geen kristalmout kan worden gevormd, maar wel een droge omgeving op hoge temperatuur om Münchenermout te produceren. Omgekeerd worden de binnenste lagen van het bed niet zo gemakkelijk doordrongen door de luchtstroom die nodig is om de korrels te drogen. Deze omstandigheden creëren een omgeving met veel vocht en bij hoge temperaturen, waardoor de zetmeelachtige binnenkant van de moutkern continu kan worden omgezet. Deze conversie creëert eenvoudige suikers, die carameliseren bij de hoge eesttemperaturen. Daarom is, in tegenstelling tot echte geroosterde caramelmouten, gemout caramelmout niet homogeen en zal een aanzienlijk deel van de korrels daaruit niet hetzelfde glasachtige uiterlijk hebben als de geroosterde caramelmout. De in de eest gedroogde versies hebben een snoepachtige caramelsmaak, maar worden ook "vervalst" met de intense, moutige smaak van eestmout op hoge temperatuur. Veel bieren en brouwers doen het vrij goed met de mix van caramel/moutigheid die afkomstig is van een in de eest gezette caramelmout. Dit heeft duidelijke voordelen voor commerciële brouwers die graanvoorraden willen vereenvoudigen. Caramel Munich en Caramel Vienne zijn bijvoorbeeld twee producten geproduceerd door Briess Malting en Ingredients Co. die bedoeld zijn om op deze manier door brouwers te worden gebruikt. Omdat Briess meestal geen eestcaramel produceert, bereiken ze hetzelfde effect door caramelmouten te mengen met Münchener- of Vienna-mout. Hoewel dit proces een soortgelijk product creëert als dat verkregen door direct eesten, is het resultaat een consistenter product. Er zijn veel combinaties die met dit idee kunnen worden gemaakt, waarbij een reeks tinten en smaken wordt geproduceerd die geschikt zijn voor veel verschillende bierstijlen. De huisbrouwer ziet de dingen misschien anders en zou Münchener en caramelmout afzonderlijk willen toevoegen als hij op zoek was naar meer controle met dit soort smaakcombinatie. Moutextractbrouwers zouden ook een gedeeltelijke maisch moeten uitvoeren met dit soort mengsel, of eestcaramel omdat deze zetmeelrijke endo-sperma bevatten die moeten worden gemaischt. Misschien geven ze er de voorkeur aan om gewoon caramel- of kristalmout en een extract met Münchener-mout te gebruiken. Soorten karamelmouten Kleur en tint van caramel- en kristalmouten Caramelmouten kiezen Ken je kristal (of caramel) Bob Hansen |
|
Terug naar overzicht |